tisdag 22 april 2008

Tappade upp Jetson Alt

Den 10 mars brygde jag Jetson Alt. Jag jäste den kallt i matkällaren från en kultur på Wyeast 1007 German Ale. Men 11 grader var lite i kallaste laget, för det tog 36 timmar innan den började jäsa. Så jag ställde upp den i köket över natten så jäsningen kom igång, och sedan ställde jag den kallt igen. Temperaturen steg av sig själv under jäsningen till 14 grader. Efter 9 dagar började temperaturen falla igen så då tog jag upp den till lägenheten och lät den stiga till 16 grader. Efter ytterligare tre dagar verkade jäsningen ha stannat och den 23 mars tappade jag upp den på fat.

En finess som är lite kul att prova är att dela upp vörten i olika styrka och med olika jäststammar. Jag hade räknat för lågt på utbytet och fick ut vört som var för stark. Men jag tog 7 liter som jag lät starta vid 1.059 Oechslegrader, och tillsatte vatten till resten som startade på 1.053 Oe. Den starkare versionen är en Altbier "Sticke" och den tappade jag upp på flaskor. Efter upptappning slutade ölen på 12 respektive 14 Oechslegrader och 5,3 resp. 5,9 % vol. Det är ganska väl utjäst vilket jag eftersträvade, men utan att bli tunn.

Efter ett par veckor har jag provat ölen. Flaskorna med Sticken är väldigt blank och smakar bra, men fatet är lätt disigt och har en något kärv och luddig smakprofil. Jag hoppas det blir bättre när den har sedimenterat ordentligt.

Jag använde jästen från detta ölet till nästa brygd, som blir en Doppelsticke. Über Alt kommer den heta.

Inga kommentarer: