måndag 16 maj 2011

Systembolagets mitt-i-månaden-slagsmål

Idag var det återigen dags för Systembolagets exklusiva mitt-i-månaden-släpp på vinkällarbutikerna. Eller mitt-i-månaden-slagsmål kanske man skall kalla det, då det verkar vara mer vad det handlar om nuförtiden med alldeles för små volymer av alldeles för dyr öl till (alldeles för många?) intresserade öldrickare.

Det fanns en tid för länge sedan, i det förra årtusendet, då det var långa köer utanför Systembolaget en gång om året då de franska slotten släppte sina exklusiva viner. Bara drygt tio år senare ser man samma scen en gång i månaden när det släpps exklusiv mitt-i-månaden-öl. Det är närmast slagsmål när kunderna försöker roffa åt sig så många flaskor dom kan innan allt är slut.

Samtidigt i en annan del av landet, utanför de tre vinkällarbutikerna, så försöker mindre lyckligt lottade ölentusiaster beställa via hemsidan. På bloggar och Facebook-sidor skriver vissa av de lyckligt lottade hur dom kan plocka sex-pack av småflaskor för hundratals kronor, medan de som bokade från landsorten får beskedet att deras beställningar inte kan levereras för ölen har tagit slut. Och att beställa flaskor till din lokala, mindre butik kan du bara göra för en flaska första dagen.

Allt detta händer i en butikskedja som har monopol, och enligt lag inte får diskriminera någon.

Men vad går det då att göra? Skall dessa exklusiva lanseringar helt enkelt stoppas, då det inte går att rättvist fördela dom? Nej, jag tycker inte det. Systembutikerna kan redan idag ransonera antalet flaskor man kan handla av dessa öl, men det verkar inte ske i någon större utsträckning. Utom för beställningar från andra butiker.

Det enklaste vore helt enkelt att man sätter en gräns på en flaska per kund under den första försäljningsdagen. Om du vill ha fler flaskor får du komma tillbaka nästa dag. På så vis har dom som beställer via hemsidan eller andra butiker en chans att få sin ranson innan allt har tagit slut. Är efterfrågan fortfarande större än utbudet? Ja då får man väl förlänga perioden då man bara får köpa en flaska per dag.

Men vad gör man om det finns flera hundratals eller tusentals personer som vill handla, men bara 70 flaskor? Ja, då tycker jag inte man som en monopolkedja kan ta in produkten överhuvudtaget. Om man inte kan köpa in fler flaskor än det finns intresserade kunder till, så kan dom flaskorna gott få stanna hos leverantören, tills denna har skaffat sig kapacitet att leverera fler flaskor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du verkligen allvar med att, om inte alla kan få en flaska öl av en exklusiv lansering, så ska ingen ha några flaskor alls? Jag hör en väldans massa gnäll från flera håll. Men utav alla lanseringar, får nästan alla som är ute i god tid tag i en flaska. Detta gäller även de "stackars" människor som bor i en mindre stad. Vad är då problemet? Klagar du också på din lokaltrafik att de inte har avgång var tredje minut som i Stockholm? Först till kvarn är väl det schystaste tillvägagångssättet av alla?

Bajsgropen sa...

@ Anonym 23:41

Är frågan verkligen binär? Måste det vara "allt eller inget"?

Nu råkar jag har turen att jobba i närheten, jag kan oftast ta mig dit och jag har hårda armbågar som jag kan nyttja om jag måste.

När det gäller SL eller annan trafik så väljer jag BORT det när jag kan, jag har bra fötter som tar mig dit jag vill. alternativt kan jag köra bil eller cykla.

Men när det gäller Systembolaget så existerar NOLL alternativ, eftersom de har monopol.

"Först till kvarn" är dagens tillvägagångssätt. Det funkar inte så bra. Vi har presenterat, eller kan presentera, förslag på förbättringar.

Det gäller bara för Systembolaget och dess anställda att lyssna och ta till sig sina kunders åsikter.

Eller skiter man i det för att man har monoopol?

Mr Mohawk sa...

Jag menar inte att jag har svaret på hur Systembolaget skall sköta sina lanseringar. Det måste dom själva bestämma. Men när det inte fungerar så tycker jag det är viktigt att dom får reda på detta.

Nu är det så att Systembolaget har monopol, och då har man också ett ansvar att försöka vara neutral och rättvis. Det är inte rättvist att vissa har möjlighet att köpa dessa öl, och andra är chanslösa. Och även om det är kul att vissa får tag i dessa specialöl, så tycker jag det är helt befogat att fråga sig om dom verkligen behöver lansera ölet alls.

Det finns säkert andra sätt dessa flaskor kan komma till användning på, och det känns mer och mer som ett billigt marknadsföringstrick att skapa en hajp kring sitt varumärke. De Molen, Struise, BrewDog är typexempel på bryggerier som har använt sig av detta knep, men det finns många fler.

Jag kan ju göra en enda flaska av något som ingen får smaka, och det skulle vara det ultimata marknadsföringsknepet. Men om ingen har provat ölen alls, så kan ju ingen heller säga hur fantastiskt det är.

Beer-naise sa...

Håller med till stor del. Bor själv i en liten stad och tycker det är grymt irriterande att jag bara får beställa en flaska första dagen när de som kan gå in på sin lokala butik, som har varorna, kan plocka på sig så många som finns.

Exklusiva släpp är inte exklusiva om alla kan få en flaska. Men jag tycker att det kan begränsas så att man bara får köpa en flaska åt gången. Då räcker det kanske till lite fler. De som verkligen vill ha kommer ju skicka bulvaner eller gå in flera gånger och välja olika kassor.