tisdag 18 mars 2008

Jetson Alt

Så jag fick lite tid över till att brygga till slut. Jag har fortfarande ett väldigt tydligt minne av ett tillfälle hemma i ett kök i Mölnlycke när en av medlemmarna i Amylase Amatörbryggareförening hade köpt med sig en flaska ofiltrerad Altbier från Zum Uerige. Det var inte första gången jag provat ölsorten, sedan tidigare hade bland annat Diebels funnits på Systembolaget. Men detta var något helt annat. Det som stack ut mest var den brutala beskan. 50 IBU var det beskaste öl jag druckit då. Men mest var det den helt suveräna brödiga maltigheten som jag minns. Som att äta ett nygräddat rågbröd ur en gammaldags stenugn.

Trots detta har jag aldrig försökt brygga något liknande själv förrän för två år sedan. Och då blev receptet ihopplockat utan ordentlig research. Till exempel visste jag att altbier kan innehålla vetemalt. Så jag tog 17% vetemalt. Och belgisk och engelsk malt. Och en engelsk överjäst som jag jäste kallt. Lite av en skåpsrensning kan man säga. Trots detta fick jag hedersomnämnande på SM, så jag visste att grundreceptet var ganska bra. Lägg till en genomläsning av boken Altbier från Brewers Publications, och kommentarer av Jamil Zainasheff i boken Brewing Classic Styles, så fick jag fram ett recept som jag tror kan bli rätt bra. Den står och bubblar i matkällaren just nu vid 13 grader. Jag skall kolla till den ikväll, för det är möjligt att det är lite för kallt för att den skall jäsa klart. Eventuellt ställer jag upp den i lägenheten över natten, men jag vill inte att det skall bli för varmt heller. Kanske 16 grader eller så. Jag tänker dessutom låta den ligga kvar i primärjäsningskärlet och inte tappa om den. Om både Amerikas och Sveriges bästa hembryggare gör så, så borde det gå bra för mig med!

Inga kommentarer: